הבלוג של רז

שלום לכולם, חזרתי עם החלק השני של המסלול-זכרון יעקב וגני הנדיב.

יום אחרי טיולינו בזכרון ביקרנו בגני הנדיב. גני הנדיב ממוקמים דרומית לזכרון יעקב ברמת הנדיב, אשר כוללת את הגנים ופארק טבע.

IMG_7913גני הנדיב מוקדשים לזכר הברון רוטשילד ומורשתו. הברון, אשר עזר ותמך במתיישבים בארץ, ואף ייסד כמה ישובים בעצמו, האמין במחוייבות לקיים איזון בין האדם לטבע. הגנים משתלבים בטבע ובנוף ונגישים לכל מי שרוצה לבקר וללמוד על משפחת רוטשילד וחזונה. לבקשתו, הברון ורעייתו נטמנו בגנים עצמם.

לקריאה נוספת על הגנים והסיפור ההיסטורי, אתם מוזמנים להכנס לכאן.

כביש הגישה לגני הנדיב נוח לנסיעה ומוקף בירוק. כביש שכיף לנסוע בו. מגרש החנייה די גדול ויש בו שפע של מקומות חנייה לאוטובוסים, רכבים פרטיים, אופנועים, אופניים וגם חניות נכים.

בין מגרש החנייה לבין רחבת הכניסה יש חנות מידע- בחנות ניתן לקבל שירותי מידע והדרכה, מפות טיול, ספרים ומזכרות. כדאי להגיע לשם לפני הטיול בגנים. מול החנות נמצא “אגף חינוך”- מרכז מבקרים שיש בו כיתות לימוד (להרצאות, כנסים וסדנאות) ואודיטוריום.באגף החינוך יש שלטים גדולים על הקירות עם ציורים והסברים על פרפרים שנמצאים ברמת הנדיב, אמצעי המחשה טוב מאוד לדעתי.
האודיטוריום נגיש לכיסאות גלגלים, אך הגישה לא כל כך נוחה – הכניסה די צרה, הסיבוב למעבר מאוד חד ויש לכל היותר מקום ל- 5 כיסאות גלגלים. עם זאת, המיקום מעולה מבחינת ראיית המסך, יש מעקה עץ במעבר וישנה כניסה נוספת מרווחת יותר (לא הייתה תקינה כשהגענו). כמובן שהמקום ממוזג.צריך לתאם מראשלקבוצות.חשוב לציין- כל מרכז המבקרים מרוצף, אך נגיש מאוד: מעברים רחבים, מעקות, מתקני שתייה ושירותים נגישים. משני צדדיו של אגף החינוך יש קיוסק ומסעדה (“מטעים”).

IMG_6435לפני שער הכניסה ישנם הסברים על הברון רוטשילד ופועלו ועל המקום. בנוסף יש שלטי הכוונה מפורטים. מעל שער הכניסה נמצא הסמל של משפחת רוטשילד (לכל משפחת אצולה היה סמל). כשהגענו צילמו שם סרט, זה לא היה צפוי והעשיר את הטיול. אחרי השער נמצאת רחבת הכניסה- רחבה גדולה עם ספסלי ישיבה מאבן. מיד שנכנסנו נזכרתי בגנים הבהאיים (מסלול שאכתוב עליו בהמשך). אפשר להמשיך ישר או לפנות ימינה.לאלו שמחליטים להמשיךישר- יש מדרגות עם מעקות משני הצדדים ומשני צדדיהן יש מעבר לכיסאות גלגלים. אנחנו בחרנו לפנות ימינה.

עלינו על שביל שעובר בין מדשאות, עצים עבי גזע ושלל שיחים ופרחים. השביל מתרומם קצת כתוצאה משורשי עצי פיקוס, מה שיכול להקשות על המעבר.

לאחר עוד קצת הליכה מגיעים ל“גן הריחות”– הגן נגיש לאנשים עם לקויות ראייה או עיוורון.בכניסה לגן יש מפת תבליט של הגן עם כתב ברייל, ובנוסף ניתן להשאיל חוברות להדרכה עצמית הכתובות בכתב ברייל בחנות המידע (יש לתאם מראש כדי לפתוח את מפת התבליט ו/או להשאיל את חוברות ההדרכה). במרכז הגן ישנה בריכת נוי עם דגים וצמחי מים, ומסביבה שתולים צמחי הגן בערוגות מוגבהות. מסביב לערוגות יש מעקה וליד כל ערוגה שלט עם שם הצמח שבה (גם בכתב ברייל). רוב הצמחים בגן הם צמחי תבלין כך שאפשר להריח, למשש ואפילו לטעום כל צמח. כמו כן ליד בריכת הנוי יש מקומות ישיבה מתחת לפרגולה.

IMG_7897בהמשך עוברים דרך “גן הדקלים”– (שביל רחב עובר בין מדשאות עם עצי דקל וצמחים נוספים) לעבר “גן הוורדים”-בגן יש כ-50 סוגים שונים של וורדים המסודרים בצורה סימטרית ומדוייקת להפליא. בקדמת הגן יש שתי מזרקות ושעון שמש יפייפה.הריצוף בגן מאוד לא נוח ובעייתי לאנשים שמשתמשים באמצעי הליכה וכן למתקשי הליכה.השביל בסוף הגן מתפצל לשניים- הפנייה השמאלית מובילה ל”רחבת הקבר” והפנייה הימנית מובילה ישירות ל”גן המפלים”.

פנינו שמאלה והמשכנו ל“רחבת הקבר”-ברחבה קבורים הברוןרוטשילד ורעייתו. שביל הכניסה לרחבה עובר בין קירות סלע ומזכיר מעין מנהרה. הרחבה עצמה גדולה, מוקפת תעלות מים עם דגי נוי וצמחי מים ומוצלת על ידי עץ ברוש. בסמוך לרחבה יורדים למערה בה קבור הזוג רוטשילד. בכניסה למערה יש כמה מדרגותכך שלא יכולתי להיכנס פנימה.

IMG_6478חזרנו בחזרה לפיצול בשביל והמשכנו בטיול. על השביל בכניסה ל”גן המפלים” נמצאת נקודת תצפית אשר משקיפה על הרי השומרון, בקעת הנדיב ועל הים. בנקודת התצפית יש אבן גדולה עם מפה מובלטת של האזור. כיוון שהגישה למפה אינה נגישה, לא הצלחתי לראות אותה, אך לאנשים שאינם על כיסא גלגלים ולאנשים עם מגבלות בראייה, מדובר במפת האזור בתלת-מימד הניתנת גם למישוש.

השביל מוביל בחזרה ל”רחבת הכניסה” ול”גן המפלים”.למרות שהבנתי שגן המפלים לא נגיש, החלטתי לבדוק אותו גם. פנינו ימינה מעל ל”רחבתהכניסה”. ראינו אזור שמוקדש למחקר ופיתוח צמחייה. הגענו לגן, כצפוי, לא הייתה נגישות- הריצוף היה זהה לריצוף ב”גן בוורדים”, ישנן מדרגות גדולות ואין כמעט מקום להסתובב. יחד עם זאת, לאנשים שאינם נעזרים בכיסא גלגלים, מדובר בגן עם מפלי מים יפים וצמחי מים ומומלץ לבקר.

משם חזרנו לרכב וסיימנו את טיולינו.

לסיכום- מקום יפייפה ומונגש ברובו לכלל האוכלוסייה. מסלול נקי, אסתטי ומלא צמחים. לאורך כל המסלול יש מקומות ישיבה, ברזיות, תחנות מידע עם תמונות והסברים, תבליטים של עלים, נוף מקסים ותחושה של רוגע ושלווה. אני אישית ממליץ במיוחד על טיול בגני הנדיב.