הבלוג של רז – סיור באוטובוס באגד

IMG_8100שלום לכולם,

הפעם לא אכתוב על מסלול טיול נגיש, אלא על חוויה שונה במקצת.

בחודשים האחרונים הגיעו לעמק השלום קבוצות של נהגי אוטובוס במסגרת יום טיול בפינות חמד בטבע, לצד הכביש. המדריך והיוזם של ימים אלו היה יואל אמסטר. במסגרת היום הזה הם נפגשו איתי או עם עמיחי (עוזר מדריך בלטם שהינו בעצמו אדם עם צרכים מיוחדים). במפגש  סיפרנו על עמותת לטם ופועלה בטבע עם אנשים עם צרכים מיוחדים. סיפרנו את הסיפור של חוות עמק השלום וכן שיתפנו בסיפורנו האישי ובקשר שלנו ללטם. במהלך המפגשים שמנו דגש גם על הצורך בנגישות בתחבורה ציבורית ומה נהגים צריכים לדעת כשהם נתקלים בנוסעים עם צרכים מיוחדים- עזרה עם העלייה והכניסה לאוטובוס, מציאת מקום ישיבה נוח, סבלנות וסובלנות מצד הנהג והנוסעים, הסברים ברורים, סבלנות עם העודף וכו'.

כבר בביקור הראשון, יואל שאל אותי מתי הייתי בפעם האחרונה על אוטובוס. תשובתי, להפתעתו הייתה: "אף פעם", מכיוון שלא נסעתי באוטובוס עדיין, פשוט לא יצא לי. כפי שאתם כבר יודעים, נפצעתי בגיל 8.5 בתאונת דרכים קשה ומאז אני יושב על כיסא גלגלים ממונע מיוחד ומחובר למכונת הנשמה. בשל כך אני נוסע ברכב מותאם, ומעולם לא חשבתי לנסות לנסוע בתחבורה ציבורית.

10648219_1023313114350553_3618861916717368251_oברגע שיואל שמע זאת, הוא הזמין אותי לנסיעה באוטובוס נגיש של חברת אגד.

שמחתי על ההזמנה. הגעתי עם אבי למשרדי בית אגד בחיפה. קיבלו את פנינו יפה ומאוד התרגשתי. צוות ההנהלה של אגד צפון פגשו אותנו במעמד מכובד, שאלו על סיפורנו והתעניינו בתאונה ובהשלכותיה על חיינו.

הנסיעה הראשונה שלי באוטובוס:

לאחר המפגש, עליתי עם צוות ההנהלה על אוטובוס נגיש ונסענו בקו 101 "מרכזית חוף הכרמל". בשונה מאוטובוסים נגישים עליהם שמעתי (בעיקר בחו"ל), בדלת האחורית לא הייתה מערכת הידראולית, אלא רמפה מכנית מתקפלת. עליתי ללא בעיה. ממול הדלת היה מקום המיועד לכיסא גלגלים עם חגורת בטיחות מיוחדת. כיוון שכיסא הגלגלים שלי גדול מהסטנדרט לא יכולתי להיקשר, אך הצלחתי להתמקם במקום המיועד לכסאות הגלגלים. לאורך האוטובוס היו עמודים עם טבעות אחיזה למי שמעדיף לעמוד. הנסיעה הייתה מאוד מעניינת עבורי. אנשים שונים עלו וירדו, הקולות והריחות השתלבו ויצרו את האווירה ה"ישראלית" המוכרת. נסענו דרך מנהרות הכרמל ואפילו ראינו את הים. בזמן העצירות בתחנות שמתי לב שיש שלט אלקטרוני שמראה היכן נמצאים בכל רגע ולאן ממשיכים. את השלט ניתן לראות גם בישיבה וגם בעמידה. כמו כן, ישנה מערכת כריזה אשר מודיעה בקול ברור את מה שמופיע על השלט, דבר שעוזר הן לאנשים עם לקויות ראיה והן לאנשים המתקשים בהתמצאות מרחבית.
החלפנו אוטובוסים בזמן הסיור, והנהגים הו מאוד נחמדים וסבלניים. כשחזרנו ל"מרכזית חוף הכרמל" נפרדנו מהצוות ואפילו קיבלתי מחזיק מפתחות בצורת אוטובוס ירוק של אגד.

10669245_1023313111017220_6129897733955790201_oכולנו יודעים שהדלק רק הולך ומתייקר וזה גם פחות ידידותי לסביבה לנסוע ברכב פרטי,  כך שתחבורה ציבורית היא פיתרון שימושי ויעיל גם לאנשים במצבי.  אמנם יש עוד הרבה עבודה, גם במודעות לנושא בחברה הישראלית וגם במישור הפרקטי, אך ממה ששמעתי מצוות ההנהלה וממה שראיתי בנסיעה, הנגישות בתחבורה הציבורית משתפרת עם הזמן.

זאת הייתה חוויה מאוד מיוחדת ומרגשת בשבילי, ואני רוצה להודות ליואל ולאגד על הכל!