הבלוג של רז – יער הסוללים

Raz_hasolelim

שלום לכולם, חזרתי עם עוד מסלול יפיפייה ונגיש בארץ- שמורת יער הסוללים.

לאחרונה נסעתי לטייל במסלול הנגיש ביער הסוללים ביחד עם נעם, אחת המורות החיילות שלנו בלטם צפון. בחירת המסלול לטיול הייתה מצויינת, וגם יצאה למזלנו ביום יפה ושימשי באמצע החורף. הדרך לאתר נוחה ויפה עם נוף מקסים ויפייפה.

כשהגענו לצומת המוביל מכיוון מערב פנינו ימינה לכיוון קיבוץ הסוללים, ולאחר כ500 מטרים פנינו ימינה וירדנו מהכביש אל דרך עפר, שבתחילתה יש שילוט גדול וברור המסביר אודות המקום ומספק מידע לרוכבי אופניים. השילוט ממוקם מעל לחניית נכים רחבה ונוחה שמתאימה גם לאוטובוסים. כמובן שיש הרבה מקומות חנייה לרכבים בשולי הדרך (ו/או לכל כלי תחבורה אחר).

אנחנו בחרנו לא לרדת שם, והמשכנו עם דרך העפר לצד העצים השונים, לקצה הדרומי של המסלול. גם שם הייתה חניית נכים כפולה כמו בתחילת הדרך. חנינו, ירדנו, התנערנו והתחלנו את הטיול.

26הדרך סלולה ומתאימה לכיסאות גלגלים, עגלות תינוקות וכל אמצעי הליכה. כמו שכבר ציינתי במסלולים הקודמים, אחד הדברים החשובים לדעתי ביציאה לטבע הוא השקט והשלווה שהטבע מספק, וגם הפעם הרוגע במקום העלה לי חיוך של אושר על הפנים. השביל מתפתל בין מרבדי דשא שופעים עם המון רקפות, חצבים, כלניות ועוד מיני צמחים שונים. יש שם גם הרבה סוגי עצים ושיחים, בעיקר עצי אלון תבור וגם אורנים, כליל החורש ואולי כמה ברושים. תוך כדי הטיול למדתי דברים חדשים מנעם על רקפות, דודא רפואי, אלת המסטיק ועוד עובדות מעניינות. הידעתם שהחלק האחורי של עלים של רקפת הוא בצבע סגול וככל שהצבע בהיר יותר, זה אומר שהרקפת צעירה יותר? כמו כן, בדיוק כשם שלכל אחד מאיתנו יש טביעת אצבע ייחודית, כך גם לכל קבוצת עלי רקפת יש דוגמא מסויימת על העלים שלא נוכל למצוא אותה על אף עלה של רקפת אחרת! אני אישית תמיד סקרן ושמח ללמוד דברים חדשים (במיוחד על הטבע). לאחר זמן קצר הגענו לשרידי גת עתיקה (יש שלט גדול עם מידע אודות הגת והמקום), לדעתי זאת אטרקציה שמתאימה יותר לילדים מאשר לאנשים עם מוגבלויות ובמיוחד לבעלי כיסאות גלגלים, כי מהמקום שבו אני יושב, אי אפשר לראות את הגת כולה.

בהמשך ראיתי כמה ספסלים בודדים לישיבה ומנוחה, פחי אשפה ומעקה מתכת בחלקים מסויימים של השביל. לאורך השביל היו “שאריות” טריות של פרות (גללים) מאותו בוקר, אך כמושבניק הריח כבר לא מפריע לי, להפך, הוא רק מוסיף לחוויה לדעתי, ואת הפרות שרועות במקום אי אפשר להאשים ממש, אז אם אתם באים מעיר חסרת ריח דשן, תתכוננו לחוויה חדשה, שונה ומרעננת.

Raz_hasolelim2בנוסף היו לאורך כל השביל תלוליות של חולדים, הוכחה מוצקה לבעלי חיים ביער. ממה שהבנתי מנעם יש שם גם שפני סלע, תנים, שועלים ועוד מיני חיות, פשוט לא יצא לנו לראות אותם בזמן שטיילנו.

לאחר זמן מה של הליכה מגיעים למערה גדולה. בכניסה למערה יש דק רחב ונחמד מעץ שממנו ניתן לראות את פנים המערה בנוחות וגם שם כמו בגת יש שלט עם מידע והסברים אודות המערה. מסביב לדק יש מעקה מעץ שמונע מליפול מטה ונותן נקודת תצפית מלאה על השדות הירוקים והחומים באיזור. גובה המעקה מתאים לכיסאות גלגלים כדי לראות את היופי של המקום.

המשכנו לטייל וליהנות מהטבע בדרך המתפתלת והגענו לעוד נקודת תצפית שמשקיפה על הצד המזרחי של נחל ציפורי. גם שם יש שלט עם הסבר מפורט על הנחל. הנוף משם יפייפה ומרגיע ונשארנו שם קצת יותר זמן ממה שתכננו כדי להתפעל ממנו. לקראת סוף השביל ראינו ספסלי ישיבה חדשים (ניתן לומר לפי האספלט שהיה עדיין רטוב), ונראה שאולי קק”ל מתכוונים לעשות עוד כאלה בהמשך. הגענו לסוף השביל (או תחילתו, תלוי מאיפה מתחילים את המסלול), ישבנו על שני סלעים גדולים ואכלנו ארוחת בוקר. שם סיימנו את טיולינו עם תחושת סיפוק והנאה שנמשכה למשך כל היום.

23*כמה המלצות לשדרוג המסלול:

1. היו במקום הרבה שקיות זבל (חלקן קרועות), גם על המסלול וגם מסביב לו. לדעתי אנו המטיילים צריכים להשתדל למנוע את זה כמה שאפשר כדי לשמור על הטבע שלנו נקי.

2. ברוב אורך השביל ישנם מעקות בשביל הבטיחות, אך חלק מעץ, חלק ממתכת ואין רצף ביניהם (למעט המעקה מסביב לדק ליד המערה). הדבר יכול להקשות על אנשים המתקשים בהליכה כגון קשישים או כאלו הנעזרים בהליכונים/מקלות הליכה.

3. כמו שכתבתי מקודם- ראיתי כמה ספסלי ישיבה חדשים, דבר שבהחלט משפר את הנגישות. אם תשאלו אותי, הוספת שולחנות פיקניקים נגישים יכולה ממש לתרום לחוויה הכללית של הטיול.

4. יש ביער הסוללים סינגל מפורסם לאופניים ובסופי שבוע יש המון אנשים שמגיעים למקום ונהנים מהשביל. אם חוצים עם האופניים את השביל חשוב להקפיד על בטיחות על מנת לא לפגוע במי שמטייל רגלית.

לסיכום: מסלול יפייפה, נוח, מתאים לכל האוכלוסיות, לא ארוך מדי, מוצל וטוב לאוהבי טבע.