הבלוג של רז: תל דן

raz veshaked bebeit osishkin

שלום לכולם, אחרי תקופה ארוכה שלא כתבתי בבלוג, חזרתי עם מסלול טיול נגיש חדש- שמורת תל דן ומוזיאון בית אוסישקין. שמורת תל דן נקראת על שם נחל דן: אחד משלושה נחלים אשר במהלך זרימתם דרומה מתאחדים ויוצרים את נהר הירדן- דן, שניר והבניאס. בית אוסישקין הוא למעשה מוזיאון בו מוצגים ממצאים ארכיאולוגים שנמצאו בשמורה וכן אוסף פוחלצים של החי באזור. (חשוב לציין שבית אוסישקין ושמורת דן נמצאים אחד ליד השני בסמוך לקיבוץ דן שבצפון). לפני כחודשיים יצאתי לטייל בפעם הראשונה בבית אוסישקין ושמורת הטבע תל דן. בתור מישהו ש"חרש" כמעט את כל הארץ, הפליא אותי איך עדיין לא יצא לי לבקר שם עד היום.

בדרך לבית אוסישקין

בכל מקרה, לטיול הצטרפה אלינו שקד ויסקין, מורה חיילת בלטם צפון. שקד סיפרה לי שבמהלך שנת השירות שלה היא הדריכה באתרים אלו, כך שהיא מכירה את המקום והאיזור טוב (בונוס!). יצאנו לטיול ביום אביבי ויפה, יום מושלם לטייל בטבע. הנסיעה הייתה קצת ארוכה, אך שווה כל רגע. הדרך עוברת בין הרים וגבעות אשר צבועים בכל גווני הירוק האפשריים. בדרך ניתן לראות את הכינרת, הר הארבל ואת הרי הצפון. במהלך הנסיעה גם עברנו ליד הבית של שקד ביישוב אשחר וגם ליד מקום השירות שלה בקריית שמונה. לקראת ההגעה עוברים מעל נחל שניר ומנקודה זו ניתן לצפות על הרי הלבנון. כביש הכניסה הזכיר לי משום מה את כביש הכניסה לשמורת החולה. לאחר כמה עשרות מטרים ישנה צומת- הפנייה שמאלה מובילה לבית אוסישקין ואם ממשיכים ישר מגיעים לשמורה.

רז בנקודה בה מתחיל שביל ישראל

אנחנו בחרנו להתחיל בבית אוסישקין. בכניסה למקום ישנה כיכר ובמרכזה שולחנות נגישים, עצים, פחי אשפה וברזי מים. יש מקומות חנייה וגם חניות נכים. ירדנו מהרכב והתחלנו עם ארוחת בוקר במרכז הכיכר. ארגנו לטיול פק"ל מכובד והבאנו תרמוס. שקד הסבירה לי עוד על המקום ושנת השירות שלה בו, תוך כדי שנהנו מציוצי הציפורים ואוויר הצפון הצלול. לאחר שסיימנו את הארוחה הסתכלנו קצת מסביב. ראינו שיש שלטים ומפות עם הסברים על המקום, ושלט שמציין שבית אוסישקין הוא גם נקודת ההתחלה של שביל ישראל. נכנסים למבנה דרך גשרון שתחתיו זורם פלג של נחל דן. הגשר רחב, נוח למעבר ועם מעקות משני צדדיו. פונים ימינה ומגיעים לקבלה שבה יש רחבה מרוצפת. הקבלה נגישה ולידה יש שירותים נגישים. הצוות של המקום קיבל אותנו והעלה זיכרונות עם שקד. המוזיאון מורכב משלושה חלקים- תערוכת פוחלצים, תערוכה של הממצאים הארכיאולוגים שנמצאו שמורה ומופע אור-קולי. במבנה שבו מוצגת תערוכת הפוחלצים יש מעלון מתקפל העובר מעל המדרגות עבור כיסאות גלגלים. *למעלון יש מגבלת משקל של עד 225 ק"ג, דבר שצריך לברר מראש. מכיוון שהכיסא שלי שוקל מעל למגבלת המשקל של המעלון (כיוון שאינו כסא "סטנדרטי") לא יכולתי לרדת לתערוכה, אז ביקשתי משקד לבדוק נגישות ולצלם עבורי. ליד כל פוחלץ בתצוגה יש הסבר ומעברים רחבים ונוחים. בצד השני של המוזיאון נמצא המופע האור-קולי ותערוכת הממצאים הארכיאולוגים. ישנה כניסה מרחבת הקבלה וכן כניסה נגישה לכיסאות גלגלים באמצעות מעלון, הזהה לזה שבתערוכת הפוחלצים.נתקלתי במגבלת המשקל לכיסא גם שם, אך למרבה המזל המנהלת הראתה לנו כניסה נגישה נוספת מסביב לחנייה. כדי להגיע לכניסה הזאת עוברים גם מעל לפלג של נחל דן על גשרון מעץ רחב ונוח למעבר עם מעקה בצדדיו ואחריו שביל רחב שמוביל לכניסה . הכניסה נגישה, אך מעט צרה. התערוכה של הממצאים מתל דן מאוד מרשימה לדעתי. יש על הקירות תמונות עם הסברים על המוצגים וגם דגם של התל. מול התערוכה ישנם מקומות ישיבה עם מדרגות מצדדיהן והסרט מוקרן על הקיר ממול. אנשים עם כיסאות גלגלים או עזרי הליכה יכולים לשבת בחזית השורה הראשונה (מלמטה) או בשורה העליונה בעזרת מעלון (אני ממליץ על השורה העליונה, יש תצפית טובה יותר). הסרט אורך כ15 דק', מראה ומסביר על הטבע המיוחד באזור. הסרט מאוד וויזואלי ומעניין (מתאים למטיילים עם לקויות קוגניטיביות ואנשים על הרצף האוטיסטי לדעתי). לאחר שצפינו בסרט נפרדנו מהמנהלת והצוות ויצאנו לטייל בשמורה.

זרימה בנחל דן

בכניסה לשמורה ישנו מחסום, עמדת תשלום ושפע של מקומות חנייה, כולל חניות לאוטובוסים וחניות נכים. בתחילת המסלול ישנן הרבה פינות ישיבה נגישות ומוצלות, לידן ומסביבן פחי אשפה, מתקני שתייה וכן שלטים, סימונים והסברים על המקום. מומלץ להתחיל את הטיול בפיקניק שם. מיד לאחר פינות הישיבה עוברים על גשר רחב עם מעקות מעל הנחל. המים היו מאוד מאוד צלולים וזרמו בגעש. בצד השני של הגשר יש מפה, הסברים ומקומות ישיבה. בהמשך השביל טיילנו בין המון עצים, שיחים וצמחייה שונה וכן עברנו על עוד כמה גשרים מעל לנחל. גם אני וגם שקד הבאנו מצלמות, כך שצילמנו הרבה תמונות. לאחר עוד קצת הליכה הגענו לגשר שאהבתי במיוחד- מתחת לגשר הרחב נחל דן זרם בגעש ולרגע חשבתי שאני נמצא באחד מהנהרות הגדולים שרואים בסרטים. עצרנו שם לכמה דקות להתפעל ממראה המים תחת הרי הלבנון ולהקשיב לקול המרגיע של המים.

בשמורת דן

כמו שציינתי בפוסטים קודמים, אחד הדברים היותר טובים שטיול בטבע נותן הוא שקט, שקט מחיי היום יום העמוסים שלנו וגם שקט נפשי. אני ממליץ לא לפסוח על הזדמנות כזאת כאשר נתקלים בה. בצד השני של הגשר ישנו פיצול- אם תפנו שמאלה לאחר כמה מטרים השביל הנגיש מסתיים ויש המשך שמתאים למיטיבי לכת. בפניה ימינה, ממשיכים במסלול עד שמגיעים לבריכת שכשוך מאוד נגישה. הבריכה מוקפת בדק עץ עם ספסלי ישיבה. ישנה ירידה סלולה מבטון עם מעקות בצדדים עד לבריכה. ניסינו למצוא סרטני נחלים בבריכה ללא הצלחה, אך שקד הראתה לי חרקים קטנים בשם "פשפשי ישו", את שמם קיבלו בגלל יכולתם לנוע על פני המים. בהמשך עלינו על עוד גשר (קצת תלול, אך סביר) והמשכנו לכיוון העתיקות. הגענו ל"שער הישראלי". השער עצמו אינו נגיש, אך רואים אותו טוב. ליד השער היו שירותים עם קן דבורים. או צרעות. לא נשארנו לברר. לאחר עוד כמה מטרים מגיעים ל"שער אברהם"/"שער שלוש הקשתות". יש מקומות ישיבה ושלטים עם הסברים. כאן המסלול נגמר.

לסיכום- המסלול יפיפה עם טבע מיוחד במינו. מאוד נגיש ומתאים לכולם. אני מתכוון לחזור לטיול נוסף, ואתם?